Beste lezers,
ik ben een jonge vrouw die lijd aan PCOS (Poly Cisteus Ovarium Syndroom)
Normaal komen na de menstruatie bij de vrouw in de eierstokken enkele follikels of eiblaasjes tot ontwikkeling, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot eisprong of ovulatie komt.
Bij vrouwen die aan PCOS leiden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd. Deze kunnen maar moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd.
Naar schatting heeft 4 tot 6% van de vrouwen last van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit maakt het natuurlijk niet minder erg maar houdt gewoon in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom is dus bij elke vrouw anders.
Het nadeel van PCOS is ook dat je overwichtsproblemen kunt hebben en ook vermoeidheidsklachten.
Deze 2 zijn in mijn geval duidelijk aanwezig.
Nu ben ik op zoek naar het meest geschikte dieet, zodat ik op een verantwoorde manier z'n 25 kilo kan afvallen!
Zijn er hier toevallig 'mede-PCOSers' of dietisten die hier ervaring mee hebben?
Groetjes Carolina